Nedávno jsme publikovali článek na téma Sociální sítě jako prodejní kanál menších firem. Ukázali jsme si, jak důležité je zvolit správnou strategii a formu obsahu, který na sociálních sítích chceme sdílet. Nyní si ukážeme, jak postupovat, když jsou příspěvky čtivé, ale jejich dosah není uspokojivý. Vzhledem k tomu, že sociální sítě fungují na jiném principu, zaměříme se tentokrát na Facebook.
Pozor, EdgeRank je minulost!
Zobrazování příspěvků na Facebooku bylo do roku 2012 řízeno speciálním algoritmem EdgeRank, který určoval komu, kdy a jak příspěvky zobrazí. Algoritmus se skládal ze tří faktorů. Prvním z nich byla tzv. Afinita ke stránce, která analyzovala vztah uživatele s danou stránkou. Dalším faktorem byla váha příspěvků, která pozorovala interakce, tedy čím více interakcí příspěvek získal, tím hodnotnější pro ostatní uživatele mohl být. Posledním faktorem byl čas od sdílení příspěvku, který hodnotil jeho aktuálnost. EdgeRank představoval součin těchto faktorů. Čím vyšší byla jeho hodnota, tím vyšší existovala šance na zobrazení příspěvku.
Současný systém zobrazování příspěvků
EdgeRank postupem času nahradil nový komplexnější systém, který ke každému uživateli přistupuje individuálně a vychází z jeho aktivity a chování. Facebook uvádí, že průměrný uživatel má denně přístup až k 1 500 příspěvkům, ale pouze 300 jich doopravdy zobrazí. Průměrný uživatel tedy vidí pouze 20 % z obsahu, který chce odebírat.
Systém zobrazování příspěvků se skládá z tisíců různých faktorů, které přímo nebo nepřímo ovlivňují zobrazení příspěvku na zdi uživatele. Inženýři společnosti Facebook tento systém neustále vyvíjí a rozšiřují. Při své práci spolupracují s tisíci uživateli po celém světě, kteří jim prostřednictvím zpětných vazeb ukazují, co se jim líbí a co na své zdi vidět nechtějí. Taková skupina uživatelů je označovaná jako Feed Quality Panel.
Praktické rady pro efektivní oslovení uživatelů na Facebooku
1. Nepodceňujte nadpis příspěvku
Nadpis je první, co uživatel vidí, musí ho motivovat k dalšímu čtení. Píšete-li o novinkách, nezapomeňte to zdůraznit. Slova jako „nový“ a „žhavý“ by zde neměly chybět. Zmiňujte důležitá klíčová slova, významná jména nebo čísla, protože číslice v nadpisech mají magnetický efekt. V psaní nadpisů se snažte být maximálně struční a originální.
2. Buďte lidští, používejte emoce
Emoce ovlivňují naše rozhodování. Rozhodnutí zobrazit, sdílet nebo doporučit konkrétní příspěvek probíhá na základě emocí, které v člověku vyvoláme. Emoce v rámci marketingu na sociálních sítích napomáhají budovat silnou základnu uživatelů.
3. Zvolte vhodný typ příspěvku
Pokud chcete sdílet odkaz na vaše webové stránky, využijte nástroj umožňující jeho sdílení. Ze studií společnosti Facebook vyplývá, že fotografie obsahující odkaz získaly až dvakrát méně kliknutí ve srovnání s příspěvky, které jsou přirozeně prezentovány jako odkaz. Doporučujeme vždy používat konkrétní typ příspěvku, dle charakteru obsahu.
4. Sdílejte pravidelně, často a ve správný čas
Nebojte se sdílet často a hlavně pravidelně, cílem je ukázat uživatelům co nejrelevantnější příspěvky. Nemusíte mít strach ze spamování vašich fanoušků či odběratelů, kanál vybraných příspěvků se postará o zobrazení příspěvků pro konkrétní uživatele. Zjistěte, kdy jsou vaši fanoušci na stránce aktivní a publikujte své příspěvky v době, kdy je pravděpodobnější, že oslovíte větší množství lidí. Tyto informace vám pomůže odhalit nástroj Page Insights.
5. Využívejte zacílení příspěvků
Zacílení příspěvků (interest targeting) vám umožní oslovit cílový okruh uživatelů s takovým obsahem, který pro ostatní fanoušky vaší stránky nemusí být zajímavý. Pokud má vaše stránka na Facebooku méně než 5 000 fanoušků, musíte nejprve zkontrolovat, zda pro příspěvky na stránce máte povolené cílení. Nezapomeňte, že pokud na váš příspěvek bude někdo reagovat, přátelé daného člověka ho můžou vidět, přestože nepatří do cílového okruhu uživatelů.
6. Vycházejte ze statistik Page Insights
Pomocí Page Insights (Přehledy stránek) můžete zobrazit jednotlivé příspěvky a zjistit, které z nich mají nejvíce označení To se mi líbí, komentářů, sdílení a nejméně negativní zpětné vazby. Tyto informace můžete využít při plánování příspěvků, které by mohly váš okruh uživatelů zaujmout. Přehledy stránek jsou k dispozici od chvíle, kdy si facebookovou stránku oblíbí nejméně 30 uživatelů.
7. Propojte vaši stránku s oborově podobnými
Zkuste se na Facebooku porozhlédnout po stránkách, s nimiž si můžete být vzájemně prospěšní. Spojením stránek získáte šanci na zobrazování se v kanálu příspěvků uživatelů, kteří vaši stránku prozatím nesledují. Spojené stránky spolu musí logicky i tématicky souviset, nezáleží na počtu propojených stránek, ale na jejich významu a kvalitě.