Responzivní design představuje pohodlné a elegantní zpřístupnění obsahu webových stránek bez ohledu na zařízení, které uživatel právě používá.
V současné době je responzivní design jedna z příležitostí, jak získat konkurenční výhodu a oslovit potenciální zákazníky, kteří na web přistupují prostřednictvím mobilních telefonů, tabletů, čteček elektronických knih a dalších specifických zařízení.
Responzivní design je dnes standardem
Dle aktuálního vývoje lze předpokládat, že implementace responzivního designu je standardem a neodmyslitelnou součástí každých i méně navštěvovaných webových stránek.
Responzivní design je založen na principu jeden web – jeden zdrojový kód. Při návrhu a realizaci webových stránek se vytváří HTML šablony a kaskádové styly tak, aby byl výsledek optimalizován pro různá zařízení a zároveň nedocházelo k duplicitě zdrojového kódu.
Aplikace prostřednictvím Media Queries
Rozdílné zobrazování webových stránek v rámci konkrétních zařízení má na starosti deklarace Media Queries v kaskádových stylech. Díky selektorům lze detekovat vlastnosti vstupního zařízení a interpretovat odlišné styly. Reálně tak můžeme s pomocí dotazů na média definovat kaskádové styly pro všechny zarážky na stránce – tj. každou šířku, při které by stránce prospěla změna rozvržení. Nesmíme však zapomínat, že pokud uvedeme pouze dolní hranici šířky, příslušná pravidla stylů prohlížeč uplatní pro tuto šířku a všechny větší šířky.
Kromě zkvalitnění přístupnosti webových stránek má responzivní design pozitivní dopad na řadu dalších faktorů v oblasti marketingu, ekonomiky, správy a údržby webových stránek.